လကၡဏာ၊ ရသ၊ ပစၥပ႒ာန္၊ ပဒ႒ာန္
သဘာ၀တရားတုိ႕ကုိ အေျခခံျဖစ္ေသာ မရမတၳတရားတုိ႕ အမွန္တကယ္ ရွိေၾကာင္း စိစစ္ျပႏုိင္ေသာ နည္းေလးမ်ဳိးရွိပါတယ္ အဲ့ဒါေတြကေတာ့ လကၡဏာ၊ ရသ၊ ပစၥပ႒ာန္၊ ပဒ႒ာန္တုိ႕ ျဖစ္ပါတယ္။
(၁) လကၡဏာ
သခၤ ါရတရားတုိ႕ကို ျမန္မာတုိ႕က လကၡဏဟု ေ၀ါဟာရ ျပဳထားျခင္းျဖစ္ပါသည္။ ပရမတၳတရားတြင္ လကၡဏ ႏွစ္မ်ဳိးစီရွိပါတယ္ (က)သာမညလကၡဏာ၊ (ခ) သဘာ၀လကၡဏာ၊ တုိ႕ျဖစ္ပါတယ္။
(က)သာမညလကၡဏာ ဆုိသည္မွာ ပရမတၳတရားမ်ားႏွင့္သက္ဆုိင္ေသာ လကၡဏာ ျဖစ္ပါတယ္ စိတ္ႏွင့္ေစသသိက္ ဟူေသာ နာမ္တရားတုိ႕ႏွင့္ ရုပ္တရား တုိ႕သည္ ျဖစ္ျပီးသည္ႏွင့္ ပ်က္စီရသျဖင့္ မျမဲျခင္းဟူေသာ အနိစၥလကၡဏာ ရွိသည္။ မရမတၳတရားတုိ႕သည္ အေၾကာင္းျပည့္စံု ညီညြတ္လာလ်င္ ျဖစ္ေပၚလာသည္ကုိ မျဖစ္ေပၚပါေစႏွင့္ဟု မည္သူမွ်တား၍မရ။ အေၾကာင္းမျပည့္စံုပါပဲ ျဖစ္ေပၚလာေစ ဟူ၍ မည္သည့္ ဖန္ဆင္းရွင္ကမွ် ဖန္တီးယူလုိ႕ မရ ျဖစ္ျပီးသည့္ေနာက္ မျဖစ္ပါေစႏွင့္လုိ႕ အဘယ္တန္ခုိးရွင္ကမွ တားဆီးလုိ႕မရ ဒီလုိ အစိုးမရျခင္းေၾကာင့္ အနတၱလကၡဏာ ရွိသည္။ ဤသို႕ ကုိယ့္အလုိမလုိက္ အစို္းမရျခင္း အသာထားအံုး အ၀ိဇၨာ ဖံုးလြမ္းမူ႕ေၾကာင့္ မိမိသည္ပင္ ယင္းတုိ႕၏ အလုိအတုိင္း စုိးမုိးခံေနရေသာ သားေကာင္းျဖစ္ေနမွန္းပင္ မသိႏုိင္ၾကေပ။ ရုပ္နာမ္တုိ႕သည္ မျမဲျခင္းႏွင့္ အစုိးမရျခင္း သေဘာေဆာင္ထားသည့္အတြက္ ေက်နပ္စရာ မရွိ (၀ါ) ဆင္းရဲျခင္း ဒုကၡလကၡဏာ ျဖစ္သည္။ ထုိ႕ေၾကာင့္ သာမည လကၡဏာတြင္ အနိစၥ၊ ဒုကၡ၊ အနတၱ ျဖစ္ၾကသည္။ ထုိ႕ျပင္ ရုပ္တရားအားလံုးတုိ႕သည္ ေဖာက္ျပန္ျခင္း (ရုပၸန) လကၡဏာ ရွိၾကသည္။ စိတ္ႏွင့္ ေစသသိက္ ဟူေသာ နာမ္တရားအားလံုးတုိ႕သည္ ညြတ္ကိုင္းျခင္း(နမန)လကၡဏာ ရွိၾကသည္။ ရုပၸႏွင့္ နမန တုိ႕သည္လည္း လကၡဏာမ်ား ျဖစ္ၾကသည္။
(ခ) သဘာ၀လကၡဏာ ဆုိသည္မွာ အမ်ားႏွင့္မဆုိင္ပဲ ကိုယ္ပုိင္ အမွတ္အသားျဖစ္ပါသည္ ။ ဥပမာ အာရုံကုိသိျခင္းသည္ စိတ္၏ ကုိယ္ပိုင္လကၡဏာ ျဖစ္သည္ အာရုံကို ေတြ႕ထိျခင္းသည္ ဖႆ၏ ကုိယ္ပုိင္လကၡဏာျဖစ္သည္ မာျခင္းသေဘာသည္ ပထ၀ီဓာတ္၏ ကိုယ္ပိုင္လကၡဏာျဖစ္သည္ အာေပါ၊ ေတေဇာ၊ ၀ါေယာ ဓာတ္မ်ား၏ ဖြဲ႕စည္းျခင္း၊ ပူျခင္း၊ လွဳပ္ရွားျခင္း သေဘာသည္လည္း ကုိယ္ပိုင္လကၡဏာျဖစ္သည္ ဤလကၡဏာမ်ားကုိ သဘာ၀လကၡဏာမ်ားဟု ေခၚပါသည္။
(၂) ရသ
ရသသည္ (က)ကိစၥရသ ႏွင့္ (ခ)သမၸတိၱရသ ဟူ၍ ႏွစ္မ်ဳိးကြဲျပားသည္။
(က) ကိစၥရသသည္ ပရမတ္တရားတုိ႕၏ ကုိယ္ပုိင္ ျပဳမူေဆာင္ရြက္ေသာ လုပ္ငန္းကိစၥျဖစ္သည္။ ဥပမာ ေမာဟသည္ အာရုံရဲ႕သေဘာမွန္ကို ဖံုးကြယ္ထားျခင္းကိစၥရွိသည္။ ေဒါသသည္ မိမိျဖစ္ရာ ပုဂၢဳိလ္ႏွင့္ ဟဒယ ရုပ္၀တၳဳတုိ႕ကုိ ေလာင္ကြ်မ္းေစျခင္း ကိစၥရွိသည္။
(ခ)သမၸတိၱရသသည္ အေၾကာင္းစံုညီသျဖင့္ ျဖစ္ေပၚလာျခင္း ျပည့္စံုလာျခင္းကို ေခၚသည္။ ဥပမာ ေမာဟသည္ အာရုံကို ထုိးထြင္းျပီး မသိႏုိင္ျခင္း သမၸတိၱရသရွိတယ္၊ ေဒါသေၾကာင့္ ေျခတုန္လက္တုန္ အသံတုန္ျခင္းႏွင့္ မ်က္ႏွာ နီျမန္းလာျခင္းတုိ႕သည္ ေဒါသေစသသိက္၏ သမၸတိၱရသ ျဖစ္သည္။
(၃) ပစၥဳပ႒ာန္
ကိစၥရသေၾကာင့္ ျဖစ္ေပၚလာသည့္ အက်ဳိးတရား(၀ါ) ညဏ္တြင္ ထင္ျမင္လာေသာ သေဘာျခင္းရာမ်ားကို ပစၥပ႒ာန္ဟု ေခၚတယ္။ ဥပမာ အာရုံ၏သေဘာမွန္ကို မသိ၍ ေကာင္းမြန္ေျဖာင့္မွန္စြာ မက်င့္ႏုိင္ျခင္းသည္ ေမာဟ၏ ပစၥဳပ႒ာန္ျဖစ္သည္။ ေဒါသသည္ မိမိႏွင့္ သူတစ္ပါးကို ဖ်က္ဆီးတတ္သည့္တရားဟု စူးစုိက္ေလ့လာသူရဲ႕ ညဏ္မွာ ေရွးရွဴထင္လာပါတယ္။
(၄) ပဒ႒ာန္
အနီးကပ္ဆံုး အေၾကာင္းတရားကို ပဒ႒ာန္ဟု ေခၚပါတယ္။ အက်ဳိးတရားတစ္ခု ျဖစ္ေပၚလာရာတြင္ အေၾကာင္းတစ္ခုသာ ရွိသည္မဟုတ္ပါဘူူး ဆင့္ကဲဆင့္ကဲ အေထာက္အကူျပဳတဲ့ အေၾကာင္းမ်ားစြာ ရွိပါတယ္ ဥပမာ ေဒါသကို ျဖစ္ေပၚေစေသာ အေၾကာင္းမ်ားမွာ အနိ္ဌာရုံႏွင့္ ေတြ႕ဆံုျခင္း၊ ႏွလံုးသြင္းမမွန္ကန္ျခင္း တုိ႕သည္ အေရးၾကီးေသာ အေၾကာင္းႏွစ္ရပ္ျဖစ္ၾကတယ္။ ဒီႏွစ္ရပ္မွာ အနိဌာရုံနဲ႕ ေတြ႕ဆံုေနေသာ္လည္း ႏွလံုးသြင္းေကာင္းေသာ ပညာရွိသည္ ေဒါသမျဖစ္ေခ်၊ ဒါေၾကာင့္ ႏွလံုးသြင္းမေကာင္းျခင္းဟာ ေဒါသရဲ႕ အနီးကပ္ဆံုးေသာ ပဒ႒ာန္ ျဖစ္တယ္။
ဒီလုိ နည္းေလးမ်ဳိးနဲ႕ ပရမတၳတရားမ်ားကို စိစစ္ႏုိင္ျပီဆုိရင္ သဘာ၀သေဘာတရားမ်ား ထင္ရွားလာျပီး အယူလြဲမူ႕မွ ကင္းျပီး စင္ၾကယ္ျခင္းဆုိတဲ့ ဒိ႒ိ၀ိသုဒၶိ ျဖစ္လာပါတယ္။ အနစ္ခ်ဳပ္လုိက္ရင္ေတာ့ က်ေနာတုိ႕ အဓိက ရွဴ႕မွတ္ရမွာကေတာ့ ရုပ္နာမ္ တရားတုိ႕ရဲ႕ အနိစၥ၊ ဒုကၡ၊ အနတၱ တုိ႕ရဲ႕ သေဘာကို အာရုံမွာ ထင္ျမင္လာေအာင္ သတိထား ၊ ၀ိရိယစုိက္၊ ပညာနဲ႕ ၾကည့္ရွဴ႕ေနဖုိ႕ပါပဲ ။ ႏွလံုးသြင္းထားရမွာကေတာ့ သေဗၺသခၤ ါရ အနိစၥ အလံုးစံုေသာ သခၤ ါရ တရားတုိ႕သည္ ျဖစ္ပ်က္ေနၾကသည္။ သေဗၺဓမၼာ အနတၱ အလံုးစံုေသာ တရားတုိ႕သည္ အစိုးမရ ဆုိတဲ့ ေယာနိေသာ မနသိကာရ ဆုိတဲ့ သင့္တင့္မွန္ကန္ေသာ ႏွလံုးသြင္းျခင္း ျဖစ္ပါသည္။
0 comments:
Post a Comment